Translate

28 Mart 2015 Cumartesi

Azerbaycan'da Çocuklara Verilen İsimler (Uluslar arası Çocuk Edebiyatı Kongresi, Bakü 2008)

Kişi adları filoloji, dilbilim, kültür tarihi ve halkbilim çalışmaları bakımından önem taşımaktadır. Kişilere verilen isimler, bir milletin kültürü ile çok sıkı bağları vardır. Bunun yanında isimler insan için taşıdığı değeri de yansıtmaktadır. Dünyanın birçok yerinde çocuklara isim verilirken hoşa giden, sevilen, saygı duyulan nesne ve kişilere verilen isimlerin seçilmesinde özen gösterilir (Aksan 2003: 115). Yeryüzünde ad verme olgusundan mahrum olan bir topluluk ya da millet göstermek mümkün değildir. (Taş 2005: 106). Bu bağlamda Türklerde şahıs isimleri çok renklilik taşımaktadır.
Bugün, dünyada Balkanlardan Çin settine kadar geniş bir coğrafyada, tarihin derinliklerinden beslenerek günümüze kadar süregelen köklü bir Türk kültürü sergilenmektedir. Bu derece geniş coğrafyada yer alan Türk kültürü, zengin bir mirasın ve birikimin eseridir. Hayatın her alanını ihata eden Türk kültürünün zenginliğini, Türk boylarının çocuklarına verdikleri isimlerde de görmek mümkündür. Çocuklara verilen isimler, Türklerin; dünyaya bakışını, değer yargılarını, inançlarını, ümit ve korkularını; tabiata, insana ve eşyaya yaklaşımını gösteren önemli kültürel değerlerdir. Şahıs isimleri verildiği döneme ait bazı ipuçlarını bünyesinde taşıması yanında, Türklerin tesirinde kaldığı kültürlere de işaret etmektedir. Bu yönüyle Azerbaycan sahasındaki şahıs isimleri incelemeye değer kültürel unsurlardır.
            Diğer Türk boylarında olduğu gibi Azeri Türklerinde de İslamiyet öncesi dönemde şahıs isimlerinin birçoğu Türkçe isimlerden oluşmaktadır. Çok az da olsa bu dönemde yabancı menşeli isimler tercih edilmiştir. Bahsedilen dönemde Türklerin çocuklarına verdikleri isimlerin birçoğunun erkeklerde; yiğitlik, kahramanlık, mertlik, sağlamlık, değerlilik; kızlarda ise zariflik, incelik, güzellik anlamı taşıdıkları görülmektedir: Tegin, Alptekin, Altuntaş, İltekin, Barsbey, Alparslan, Alpertunga, Batur, Baturalp, Baybars; Gümüşhatun, Çiçek, Ayçiçek, Yultuz, Begüm, Hatun gibi (Aydın 2002: 3).
            Türklerin İslamiyet’i seçmesiyle birlikte şahıs isimleri de değişmeye başlar. Bu süreçte çocuklara verilen isimlerin bazılarının Fars menşeli olması dikkat çekicidir. İslamiyet’in kabulüyle birlikte tercih edilen isimlerin manevi değerlerle irtibatlı olduğu görülmektedir. Bu dönemde çocuklara verilen isimleri şu şekilde sınıflandırmak mümkündür:
a)      Allah’ın doksan dokuz ismiyle bağlı olan isimler: Rahim, Rahman, Mabud, Fettah, Samet, Halik, Kerim vb.
b)     Peygamber isimleri: Mehemmed, İsa, İbrahim, İsrail, Yakup, Yusif, Musa, Süleyman gibi.
c)      Din büyükleri: Ebubekir, Ömer, Osman, Ali, Henife, Harun, Reşid, Fatma, Zehra, Ayişe, Zübeyda vb. 
d)     İmamların isimleri ve lakapları: Eli, Heyder, Mürteza, Merdan, Hesen, Mücteba, Hüseyn, Ebülfezl, Abbas, Zeynal, Abidin, Seccad, Bağır, Cefer, Sadik, Musa, Kazım, Tağı, Nağı vb.
e)      Melek isimleri: Mikail, Cebrail, İsrafil vb.

             Azerbaycan’ın Ruslar tarafın işgal edilmesiyle birlikte, özellikle de Sovyetler Birliği döneminde, çocuklara verilen bazı isimlerde de değişiklikler olmaya başlar. Bu dönemde çocuklara verilen isimlerin Sovyet ideolojisiyle bağlantılı olması dikkat çekicidir. Bahsedilen dönemde Azerbaycan şahıs adlarına; İnkılap, Şura, Merkez, Sovet, Zehmet, Narkom, Kolhoz, Savhoz, Teşkilat, Kombayn, Samovar, Stekan, Mükafat, Prokurur gibi is[i]imlerin yanında, Esmiralda, Ofeliya, Makbet, Hamlet, Nelli, Eflatun, Şota, Maksim, Tamara, Laura, Larisa, Janna,  Afina, Spartak, Venera, Roza, Emiliya, Tamilla, Telman gibi isimler eklenmiştir.  
Bazıları daha da ileri giderek Ninel (Lenin’in isminin tersine okunuşu), Vilen, (V-lademir+ İ-liç, Len-in;) Melis (M-arks, E-ngels, Lenin, İ-osif, S-talin isimlerinin birinci harflerini bir araya getirerek) gibi isimler de yapmışlardır (Aydın 2002: 3). Türkolog Minehanım Tekleli milli kültüre karşı uygun olmayan Roman, Roza, Novella, Alina, Stella, Telman gibi isimlerin hala bazı ailelerde çocuklara verildiğini belirtmektedir.[ii] Nogay isimleri üzerine çalışma yapan Oğuz Kazak ve Nogay isimlerinin birbirine benzediğini belirtmektedir (Oğuz 1999: 66). Türk boylarındaki çocuklara verilen isim benzerliğe Azerbaycan sahasındaki şahıs isimlerini de katabiliriz. Azerbaycan’da verilen şahıs isimlerinin Nogay şahıs isimlerine birçok yönden benzediği görülmektedir.     
             
İsim Verilmesi:

            Eski Türklerde herhangi bir şahsa isim verilebilmesi için gencin bir kahramanlık göstermesi, yiğitliğini ispat etmesi gerekmektedir. Ortaya koyduğu başarı gencin isim almasında önemli bir ölçüttür. Dede Korkut destanlarında gence elde ettiği başarıya göre ad verilir. Anne ve babanın önceden verdiği isim unutulur. Genç kazandığı isimle anılagelir. Destanda boğayı yenen alt eden gence ‘’Boğaç’’ ismi verilmesi gibi. Türklerde genç yeni kahramanlıklar gösterdikçe aldığı isimlerde göstermiş olduğu başarıya göre değişir (Paşa 1996: 29). Eski Türklerde ad koyma geleneklerinden birisi de doğumdan sonra loğusa kendine geldiği anda ilk gördüğü şeyin adı verilir. Aynı geleneğin bugün Altay Türklerinde biraz değişerek devam etmektedir. Loğusa bittikten sonra annenin yanına ilk girenin ismi verilir. Bu geleneğe bağlı olarak bugün Altay Türklerinde odaya ilk giren Ruslardan da olduğu için birçok Altay Türkü Rus ismi taşımaktadır. Diğer taraftan daha önce çocukları ölen ailelerin ad koymada takip ettikleri yol dikkat çekicidir. Bahsedilen aileler yeni doğan çocuklarının yaşaması için ona Dursun, Duran, Durmuş, Durak, Yaşar, Satı, Satılmış gibi isimler verirler (Aksan 2003: 120).
            Ad koyma ve seçimi dini ve kültürel olmak üzere iki yönden önem arz etmektedir. Bazı toplumlarda ad koyma geleneği, inançlar ne olursa olsun, mensup olduğu milleti açıkça ortaya koyan ipuçları taşımaktadır. Bunun yanında din birliğinden kaynaklanan, milliyet farkı gözetmeksizin ortak olarak kullanılan isimler vardır (Ağırman 1998: 126).
            Aydın Abi Aydın’ın belirttiğine göre son zamanlara kadar Azerbaycan’da çocuklara isim verilirken dünyaya gözlerini açan çocuğun doğum yılı, ayı, günü, saati bazen de dakikası Kuranın bir yerine kaydedilir. Ailenin ileri gelenlerinden birisi gözlerini yumar, Kuranı açar, çıkan sayfadaki ismi çocuğa verir. Şayet açılan sayfada isim yoksa çıkan ilk kelimeyi çocuğa isim olarak verir. Bu adetten dolayı da Azerbaycan’da Muhammed, Hesen, Hüseyn yanında Yasin, Sure, Aye, Tükezban isimleri de görülmeye başlar (Aydın 2002: 4).
            Bugün Azerbaycan’da bazı ailelerde çocuklara isimler ailedeki yaşlı şahıslar tarafından verilmektedir. Azerbaycan’da Sovyet öncesi dönemde birçok aile çocuklarına isim verirken bir kulağına ezan diğer kulağına da kamet okumaktadır. Sovyet döneminde azalan bu adetin son zamanlarda bazı ailelerde tekrarlanmaya başladığı görülmektedir.             
            Azerbaycan’da isimlerin taşıdıkları manaların çeşitlilik göstermektedir. Azerbaycan halkı çocuklarının cesaretli olması için Mübariz, Kahraman, Cesaret, Korkmaz gibi isimler verirken akıllı ve bilgili olması için de Akil, Âlim, Vagif isimlerini sağlıklı ve koçak olması için de Polat, Demir, Daşdemir isimlerini verirler (Kurbanov 1993: 7).
           
 Lakaplar:

            Dilde şahıslara verilen lakaplar önemli yer tutmaktadır. Azerbaycan Türkçesinde lakap verme ifadesi “ayama, legeb, legeb koymak, ayamalamak” gibi terimlerle ifade edilir. Lakaplar insanların görünüşü, nesli, mesleği, milliyeti, sanatı ile ilgi verilen isimlerdir.[iii] Azerbaycan’da lakaplar çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Azerbaycan’da en çok kullanılan lakapları şu şekilde tasnif etmek mümkündür:  
a)      Ferdin rengi ile ilgili lakaplar: Arap Allahverdi (Esmer olduğu için), Petro Hüseyn (Sarı olduğu için), Kara Nıkolay (Esmer olduğu, Rusça bildiği için), Uru Gulu (Sarışın olduğu için) vb.
b)     Şahsın güzelliği ya da çirkinliği ile ilgili: Göyçek Fatma, Pet Abbas, (Dudakları ve yüzü çirkin olduğu için verilmiş), Pezi Hübbet (Çirkin olduğu için).
c)      Şahsın saçı ve başı ile ilgili: İki başlı Fereç (Alnı ve başının ortası dik olduğu için), Kekilli Fatma, Ağbaş Sekine (Saçı beyaz olduğu için) Gaşka Zakir, Gırtmir Abi (Kel olduğu için)
d)     Şahsın gözü ile ilgili lakablar: Kor Aşık, Göygöz Koca, Karagöz Abasgulu, Gıyıg Elekber, Taygöz Nurali, Dördgöz Elsever, Parpar Novruz (Mavi gözlü), Dombagöz Bayram, Kırmızgöz Ağalar, Gıpıg Eyyub vb.
e)      Şahsın yüzü, bıyığı, sakalı, burnu, kulağı,  ağzı ile ilgili: Çilli Çiçek, Çapık Abbas, Çopur Recep, Goğal Turap (Yüzü goğal gibi kipkirdedir), Dikbıg Dadaş, Çalpıg Helagü, Yanıg Güleli, Çal Çefer, Uzunsaggal Gurbanali, Üçdudak Abbas, Uzunburun Hüdaverdi, Pelebıg Ramazan, Topsaggal, Kulağıçırıg Emirulla vb.
f)       Şahsın boyu ile ilgili: Curubbu Hüdaverdi, Ucubulug Karman, Cırtdan Fereç, Dıbır Eli, Cüce Necefgulu, Cürü Hesen, Küpeboy Kerimbala, Pota Yehya, Cuggulu Rena, Tösü Feridun, Gödek Ehmed, Uzun Hesen, Cır Saleh, Lüme Fatma vb.
g)      Şahsın zayıf ya da şişman olmasına göre: Dıngır Abbas, Pota Bahşeli, Yekeper Hesen, Arıg Hüseyn, Gönbul Eldar, Buğa Mecid, Skelet Adil, Sümük Cefer, Pazag Veli, Pezeveng Hesen, Sıpa Ramazan vb.
h)     Şahsın diğer organları ile ilgili: Uzungıç Mollabacı, Baldır Tükezban, Taygıç Kazım, Eyri Gıssa, Gozbel Ferhad, Maytah Eli, (Çolak), Taytah Mehdi (Topal), Şata Zümrüt (Sakat) vb.
i)        Diğer bazı lakaplar: Sarı donlu Selcan, Şalvar Edil (Pantolonunu yukarı çektiği için), Firma Şahveren (Modaya göre giyindiği için), Karadonlu Gülsüm (Eşi için on yıldır yas tuttuğu için), Torbaşinel Kerem (Boyu kısa şineli büyük olduğu için), Keköy Eli (Peltek), Fısfıs Eli, Kekeç Hüseyn, Harhuşa Telli (Göğsü hırıldadığı için), Dargursag Eli (Sabırsız), Lotu Abbas (Dolandırıcı), Garaçı Rita (Hilekar), Dember Ehmed (Kendini beğenmiş), Tülkü Hesen, Dagga Kemal (Kendini beğenmiş), Meşedi Hesen (Düzenbaz), Zalim Rza, Melun Sadık, Düdük İsmail (Karekteri zayıf), Eyyaş Memed, Kövez Eli (Boşboğaz) vb (Paşa 1996: 125-132).        
Ad Günü:
            Azerbaycan’da çocuğun doğum günü tarihi gün olarak kabul edilir. Bu gün çocuğun anne ve babası için unutulmaz bir gündür. Her yıl aile ve çocuk için önem arz eden bu gün kutlanır. “Ad Günü” artık Azerbaycan’da adet haline gelmiştir. Doğum gününde ziyafetler verilir. Bu günün önemine binaen şiirler okunur, şarkılar söylenilir. Şairler şiirleriyle “Ad Günü”ne renk katarlar:
                                   Elvan çiçeklerle bezenir eyvan,
                                   Bayram paltarını geyinir anan…
                                   Gohumlar, komşular iki bir, üç bir,
                                   Elleri çiçekli dökülüp gelir.

                                   Gül gibi ferahla açılır yüzün,
                                   Senin ad günündür ay oğul, bugün.
                                   Ömrünün bağında gül açar bahar,
                                   Bunun da bir şevki, bir celalı var…

                                   Ne keman dincelir, ne tar dayanır,
                                   Ferahlı gözlerde sevinçler yanar;
                                   Aleme sığmaz çalan çağıran,
                                   Sofrada yemekler değişir her an…

                                   Konaklar söz alıpı değişir bir bir;
                                   -Dünyada herkesten şirindir evlat,
                                   Büyük bir milletin fahridir bu ad,
                                   Aziz Babek adı…
                                               -Mübarek olsun!
                                   -Senin sağlığına!
                                               -Hoşbaht ol kuzum!
                                                                       O. Sarıvelli
            Son zamanlarda “Ad Günü” sabırsızlıkla beklenen günlerden birisidir. Toplumun ileri gelenleri için elli yaşını tamamlayanlar için özel kutlamalar yapılır. Sonradan her on yılda bir defa aynı coşkuyla bugün tekrar kutlanılır. Vefat edenlerin isimleri ise herhangi bir müesseseye verilmek suretiyle ölümünden sonra da yaşatılır (Kurbanov 1993: 33).       

            İsimlerin Tasnifi:

1.      Akrabalık anlayışıyla ilgili şahıs isimleri: Azerbaycan’da akrabalık isimleri yapılırken emi, dayı, ata, kardaş, dede, baba, bala gibi akrabalık anlamı taşıyan isimler kullanılır:  Balaemi, Hanbaba, Hacıbaba, Dedehan, Dedecan, Ağababa, Atabala, Atahan, Atakişi, Balaoğlan, Balakardaş, Ağada, Dadaşbala, Ağaemi, Kadimağa, Kadimbala, Kadimbeyim, Kadimhan, Balahasan, Balahüseyin, Balağa, Atabala, Atabey, Babaseyid, Dedecan, Dedekişi, Hacıdayı vb. Akrabalık ve yakınlık anlamı taşıyan kız isilerine ise şu örnekleri veebilir: Nenekızı, Nenehanım, Anahanım, Gülbacı, Hanbacı, Balakız, Anakız. Kadimbacı, Balahatın, Balahanım, Anahanım, Anagü vb  
2.      Arap menşeli isimler: Türklerin İslamiyeti kabul etmesiyle birlikte Arapça isimler de Türkçeye girmeye başlar. Erkek isimleri: Mustafa, Ahmed, İsmet, Kamil, Kadir, Arif, Beşir, Bilal, Vahid, Valeh “vurulmuş, medfun olmuş”, Vahab, “vehhab”dan bağışlayan”, Gabil, Gafar, Gaffar, Gafil, Gafur, “gafurdan bağışlayan”, Gail, “inanmış, aklı yatmış, söyleyen”, Gerib, Kudret, Dövlet, Ebdul, Ebdülkerim, Halit, Ebdurrahman, Ebubekir, Ebulkasım, Edalet, Elif, Emin, Ehad, Ehsen, Zakir, Zahir, Zahid, Zeki, Zeydulla, Zülfü, İmameli, İkram, İlham, İngilap, İrfan, Yunus, Yasin vb. Kız isimlerinden bazıları ise şunlardır: Afag, Gemer, Edile, Emine, Efife, İlhame, İntizar, İffet, Kemale, Kebire, Mahire, Medine, Melake, Meleyke, Melek, Metanet, Mefkure, Mehluge, Nazime, Naile, Nahide, Refige, Fatime, Fatmanise, Fatma, Hecer, Hafize, Şeref, Şeker, Cavide, Cennet, Cemile, Şerife vb.
3.      Artık kız çocuk istemiyoruz anlamı taşıyan isimler: Birçok aile için çocuk olmaması sıkıntı olduğu gibi, birçoğunda da çocukların tamamının aynı cins olması rahatsızlık verebiliyor. Bu durum Azerbaycan’da isimlere de yansımış. Birçok aile artık kız çocuk istemiyoruz anlamına gelen isimleri kız çocuklarına vermiştir. Bunlardan bazıları şunlardır: Tamam, Yeter, Besti, Bestigül, Bestikız, Kızbes, Gülbes, Kıztamam, Kızyeter, Tamamgül, Oğlangerek, Kifayet, Kızyeter, Gültamam, Kızyeter vb.    
4.      Askerlikle ilgili isimler: Askerlikle ilgili isimleri birkaç gruba ayırmak mümkündür. Bunlar;
a)      Silah adıyla ilgili olanlar: Kılınç, Kaman, Kamandar, Kamanzar vb.
b)      Rütbe ve rütbeye bağlı isimler: Esger, Elesger, Zabit, Serkar, Serdar, Koşun, Alay vb.
c)      Barış ifade eden isimler: Sülhiyye, Sülhsever, Sülhnur Sülhnure, Sülhzer gibi (Kurbanov 1993: 15).[iv]
5.      Batı menşeli isimler: Sovyetler Birliği döneminde bu kategorideki isimlerin bazı aileler tarafından tercih edildiği görülmektedir. Batı menşeli isimlerin sayısı çok değildir: Telman, Litvin, Roman, Rafail, ”İbr. Allah iyileştirdi anlamına gelmektedir” Mayis,”Yılın beşinci ayı, bu ayda doğanlara verilir”, Mayise, Novella, Flora, “bitkiler alemi”, Roza, Aida “Mısır hükümdarlarının birisinin kızının adı, Yunan tanrıçalarının oğullarından birisinin hanımının ismi, eski Yunanca’da aida bülbül demektir (Mirzayev 1985: 16). ”Geyser “Azerbaycan sahasına çok eski dönemlerde girmiştir. İlk defa XII. yüzyılda Nizami’nin Leyla ve Mecnun eserinde de geçmektedir:
                                   Onun kapısında mehterdir Geyser,
                                   Fağfur onun kapısında gelip dilenir.
Daha sonra Vagif XVIII. yüzyılda sevgilinse şu şekilde hitap eder:
                                   Fağfurum, Geyserim, Cemşidim, Cemim,
                                   Hosrovum, Hakanım, Şah-i ezemim…
            Geyser isminin Kesar, Kayzer, Kansler şeklinde farklı telaffuzları da vardır. Arap tarihçiler bu ismi Geyser şeklinde kullanmışlar ve isim Doğuda bu şekliyle meşhur olmuştur (Mirzayev 1985: 61). 
6.      Birleşik isimler: Azerbaycan sahasında birleşik isimler yaygın olarak kullanılır. Erkek isimlerine; Memmedali, ebdüleziz, Eliheyder, Heseneli, Ceferkulu, Kulamhüseyn, Ebdülletif, Melikmemmed, Eliesger, Mirzeli, Elabbas, Elisa, “Ali+İsa”, Ağaverdi, Elimirza, Hacıbala, Seyidmehmed, Hanbaba örneklerini verebiliriz. Kız isimleri: Kiçikhanım, Beyimhanım, Bircehanım, Banıçiçek, Badagul, Bedirçahan, Yahşıhanım, Meleknise, Sultannise, Nurcahan, Narhanım, Anahanım vb.  
7.      Bitki ve Çiçeklerle ilgili isimler: Azerbaycan Türkçesinde bitki isimleriyle ilgili birçok şahıs ismi vardır. Erkek isimleri: Gülehmed, Gülhüseyn, Gülağa, Gülalı, Ağagül, Gülmurad, Gülniyaz, Gülpaşa,Güloğlan, Gülbaba, Gülbala, Gülhesen, Gülhan vb. Kız isimleri daha çoktur: Gerenfil, Yasemen, Reyhan, Benövşe, Lale, Nane, Nergiz, Gönce, Çiçek, Çemen gibi. Gül isminin birçok şahıs ismiyle kullanıldığı grülmektedir: Güllü, Gülçiçek, Gülşen, Gülşad, Gülzar, Gülnur, Gülbadam, Güldeste, Gülbacı, Gülsefa, Gülhar, Gülçöhre, Gülcemal, Gülcehan, Gülbahar, Yazgül, Tezegül, Gülgöz, Gülbeniz, Gülnaz, Gülruh, Gülüstan, Gülhanım, Tekgül, Gülfidan, Gülsona, Gültamam, Gülşeker, Güldane, Gülendam vb.
8.      Boy, millet adı taşıyan şahıs isimleri: Azerbaycanda birçok aile çocuklarına Türk boyları ile ilgili isimler vermiştir: Oğuz, Kaçar, Özbek, Bayat, Laçın, Selçuk, Türkalp, Türkcan, Tümtürk, Türkdoğdu, Türkdoğan, Türkdoğmuş, Türkekul, Türkeli vb. Kız isimleri: Türkanhatun, Türkan vb. 
9.      Çocuğun akıllı-olgun, becerikli, güzel ve zengin olması için verilen isimler: Her anne baba çocuğunun akıllı, becerikli, güzel ve zengin olmasını arzu eder. Bu temenni isimlere de yansımıştır. Azerbaycanda çocuğun akıllı olması için şu isimler verilir: Akil, Alim, Vagif, Maarif, Kamal, Kamil vb. 
10.  Çocuğun çok yaşaması ve ölmemesi temennisiyle verilen isimler: Çocuklarını kaybeden bazı aileler yeni doğan çocukların hayatta kalmalarını temenni ettikleri bazı isimler verirler: Dursun, Dayandur, Dönmez, Yaşar, Dursune, Solmaz, Durmuş, Dusuneli, Sönmez, Minyaşar, Durası, Ölmez vb.
11.  Eşya ve bazı cisimlerle ilgili isimler: Birçok aile de bazı değerli eşyalarla ilgili isimleri çocuklarına vermiştir: Ayna, İpek, Sedef, Kumaş, Gelem, Gelemnur, Gelemzer, Demir, Polat, Gümüş, Polathan, Daşdemir, Zergelem, Zernur, Zernure, Zerhanım vb.
12.  Fars menşeli isimler: Azerbaycan Türkçesinde Farsçadan geçen birçok şahıs ismi vardır. Erkek isimleri: Bülend, Agah, Behtiyar, Efken, Ferhad, Niyaz, Serhed, Hosrov, Şadan, Şahbaz, Şahsuvar, Şahpara, Karman, Şemistan  Kız isimleri: Nadide, Nazik, Nardane, Nazperi, Nesrin, Nilüfer, Servinaz, Şelale, Natevan, Şirinnaz, Şirinnaz, Terane, Lale, Kezban vb.
13.  Gök cisimleri ile ilgili isimler: Azerbaycanda birçok aile gök cisimleriyle ilgili isimleri çocuklarına vermektedir: Bunlardan bazıları şunlardır: Zöhre, Hilal, Gemer, Ulduz, Aybeniz, Gülay, Aygül, Aypara, Aysel, Ayseli, Aysev “Ay gibi sevimli”, Aysen, Aysenem, Aysoy, Aysun, Mehtap, Mehtaban, Mehpare, Gemercan, Gemergül, Gemerhan, Gemerhanım, Gemeriyye, Gemernaz, Gemerşah, Ulduz, Ulduze vb.
14.  Güllü isimler: Azerbaycan’da gül kelimesiyle birleşik isim oluşturan yüzlerce şahıs ismi bulunmaktadır. Erkek isimleri: Gülağa, Gülhesen, Gülmemmed, Gülkasım, Güloğlan, Gülpaşa, Gülrza, Gülzaman, Gülverdi; Kız isimleri: Destegül, Deryagül, Eldegül, Esligül, Elvangül, Esmegül, Çiçekgül, Bestegül, Ağcagül, Arzugül, Badamgül, Bacıgül, Bağdagül, Bestegül, Çemengül, Cahangül, Çöhregül, Fidangül, Göyçekgül, Gelingül, Güldane, Gülden, Gülnaz, Gülalı, Gülbaba, Gülçin vb.
15.  Güven ve itimatla ilgili isimler: Emin, Etibar, Etimad, Emine vb.
16.  Hem kız hem de erkeklere verilen isimler: Türkiyede olduğu gibi Azerbaycanda da hem erkek çocuklara hem de kız çocuklara verilen ortak isimler mevcuttur: Mehebbet, Bahar, Balaca, Dilaver, Zülfü, Yadigar, Yaver, Yakut, İltifat, Şövket, Şerbet, Hilal, Şeker, Seyda, Hurşid, Vüsal, Vefa, Etibar, Almaz, Küdret, Afet, Tale, Mehman, Ülfet, Hanife, Hesret, Gemer, Şirin, Seyran, Edalet, Gismet, Vüsal vb.
17.  Hayvan isimlerinden esinlenerek verilen isimler: Aslan, Şiraslan, Şirbala, Şiroğlan, Şirzad, Şireli, Ahu, Ceyran vb.
18.  Kafiyeli isimler: Bazı ailelerde isimler kafiyeli yapılmıştır.
a)      Baba ile Oğul adının kafiyeli olması:
           Baba adı:                    Çocuk adı:
                       Cavid                          David
                       Mahir                          Zahir
                       Rahim                         Haşim
b)      Anne ve kızının isminin kafiyeli olması:
            Anne adı:                  Kız adı:
                       Halide                         Valide
                       Selime                         Alime
                       Gülare                        Dilare
c)      Erkek kardeşlerin isimlerinin kafiyeli olması:  
           Hamid, Zahid, Halid, Vahid
           Cefer, Sefer, Meher, Ekber
           Karman, Nihan, İmran
d)     Kız kardeşlerin isimlerinin kafiyeli olması:
           Kübra, Suğra, Tura
           Tünzale, Ramile, Kamile,
           Şefige, Tofige, Refige
e)      Erkek kardeş ve kız kardeşlerin isimlerinin kafiyelenmesi:
           Azer, Hecer, Nezer,
           Gövher, Hüner, Heyder
           Ehliman, Ferman, Huraman (Kurbanov 1993: 32).
19.  Kıymetli taşlarla ilgili isimler: Güzellik ve zarafet ifade eden bu tür isimler daha çok kız çocuklarına verilmektedir. Erkek isimleri: Altuner, Altunhan, Altıntay, Altınok; Kız isimleri: İnci, Füruze, Gövher, Almaz, Brilyant, Dürdane, Dürefşan, Düre “büyük inci”, Dürtekin, Dürnise, Dürrüşehvar, Yakut vb.         
20.  Kuş isimleriyle ilgili şahıs isimleri: Göyerçin, Keklik, Tovuz, Şahin, Şahine, Bülbül, Endelib vb.
21.  Meşhur şahısların isimleri: Fizuli, Babek, Nizami, Hetai, Nigar, Nesimi, Hakani vb.
22.  Sayı ve miktar belirten isimler: Azerbaycan’da sayı, miktar anlamı ifade eden şahıs isimleri de vardır. Kız isimleri: Yegane, Birçe, Birçehanım, Minnur vb. Erkek isimleri: Vahit, İlkin gibi.
23.  Tabiat ve tabiat olayları ile ilgili isimler: Daha çok erkeklere verilen isimlerdir: Yıldırım, Tufan, Leysan, Bulut, Boran gibi.
24.  Yer adları, coğrafi bölgeler ve yerleşim yerleriyle ilgili isimler: Menzere, Sahil, Zirve, Serhed, Sema, Şelale, Mühit, İklim vb.
25.  Zamanla ilgili isimler: Seher, Gündüz, Bahar, Zaman, Recep, Ramazan, Bahare, Recepeli vb.
26.  Doğduğu günle ilgili isimler: Bayram, Bayrambeyi, Cüme, Novruz, Şaban, Yaybeyi, Yazgülü, Aşure, Ramazan vb.
27.  Tahrip olmuş isimler: Bazı isimler halk arasında asıl telaffuzundan farklı şekilde söylenilir: Avdıeli, (Ebdüleli), Alo (Eli), Behşeyiş (Behşiş), Möhübbet (Mehebbet), Bilore (Billure), Kürsum (Gülsüm), Niyar (Nigar), Safo (Sefure, Seyfettin, Seyfi), Sedro (Sedrettin), Sonkulu (Hüseyinkulu), Firdovs (Firdevs), Müzeye (Müzeyyen) vb (Aydın 2002: 9). [v]  
28.  Son zamanlarda Arapça isimlere benzetilerek yapılan isimler: Azerbaycan’da son zamanlarda Arapça isimlere benzetilerek yapılan şahıs isimleri de çocuklara verilmektedir: Çinare, Ceyhune, Sahile, Ulduze, Aynure, Nurane, Vüsale, Həyalə vb. Bu isimler Arapçadaki Cemile, Adile, Halime gibi isimlere benzetilerek yapılmıştır (Tekleli 2007: 10).


SONUÇ:
            Çocuklara verilen isimler, Azerbaycan halkının dünya görüşünü, hayata bakış açısını ortaya koymaktadır.
Azerbaycan’da bazı aileler çocuklarına tarihe mal olmuş şahsiyetlerin isimlerini verirken bazıları da dini hassasiyetleri münasebetiyle din büyüklerinin taşıdıkları isimleri tercih etmektedirler.
Ailede en değerli varlık olan çocukların uzun ömürlü, zengin, âlim, yiğit gibi arzu edilen vasıflarda olması amacıyla çocuklara bu manalara gelen isimler de verilmektedir. Azerbaycan’da dönemlere göre çocuklara verilen isimlerde de farklılık olduğu görülmektedir. Bu ülkede ad verme geleneği Türk kültür ve geleneğine uygun olarak süregelirken aynı zamanda Rusların bu coğrafyada boy göstermeye başladığı dönemden itibaren, özellikle de, Sovyetler Birliği döneminde çocuklara verilen isimler de farklılıklar görülmeye başlar. Bu dönemde bazı aileler çocuklarına Sovyet ideolojisiyle ilgili isimler verirler. Sovyet sonrasında bahsedilen isimlerde kayda değer azalma görülür. Kısaca çocuklara verilen isimler, Azerbaycan halkının değer yargılarını, dünyaya bakışını, örf ve adetlerini, tesiri altında kaldıkları kültürleri ortaya koymaktadır. Bu yönüyle isimler milletlerin değer yargılarını sergileyen önemli kültürel unsurlardır.


  

Kaynaklar:

Ağırman, Cemal, Ad Koyma ve Hz. Peygamberin Adlara Karşı Tutumu, Sivas: İlahiyat Fakültesi Dergisi: 1998.
Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil, Ankara: TDK Yayınları, 2003.
Aydın, Aydın Abi, Şehs Adları Lügeti, Bakı: 2002.
Kurbanov,  Afat, Uşağa Nece Ad Seçmeli, Bakı: 1993.
Mirzayev,  Osman, Adlarımız, Bakı: 1985.
Oğuz, Mustafa, Uluslararası Doğu Üniversitesi Dergisi, Dağıstan: 1999.
Paşa, Aydın,  Azerbaycan Şahs Adları, Bakı: 1996.
Taş, Hülya, Uludağ Üniversitesindeki Öğrenci Adları Üzerine Yapılan Bir Araştırma,  Milli Folklor Dergisi, Yıl 17, Sayı 65, 2005.
Tekleli, Minehanım, Basılmamış  ‘’Sözüm Var’’ başlıklı makalesinden alınmıştır, Bakü: 2007.




Hiç yorum yok :

Yorum Gönder